dinsdag 1 september 2015

Dag 5: Van Grand Junction naar Moab (Colorado National Monument)

Goedemorgen!

We hebben met zijn allen redelijk uitgeslapen, ik ben er rond 7 uur uitgegaan, Mark en Rick rond 8. Gaat steeds beter !

Vandaag staan Colorado National Monument en Delicate Arch op het programma. De camper weer ingepakt en even naar de City Market gereden. Een keer een andere supermarkt, we blijven de Walmart anders elke dag sponsoren.

Lekker wat bagels, donuts en muffins gehaald en in de camper ontbeten. Daarna doorgereden naar Wildwood Drive waar de Liberty Cap begint.

De Liberty Cap is die tiet links boven op de foto.

Het is een hike van 2,4 km enkele reis en we moeten 350 meter omhoog. Op sommige stukken is het pittig steil en met een temperatuur van ongeveer 30 graden, ligt je tong al snel op je schoen en zweet je je eigen behoorlijk leeg. Onderweg een aantal hikers tegen gekomen met allemaal hun eigen reden om daar naar boven te hiken. Eentje trainde voor een wedstrijd en wilde 2x achter elkaar naar boven. De ander wilde wat vet kwijt raken en ging 3 keer achter elkaar naar boven. Wij wilden gewoon naar boven en dan weer wegwezen, dus hielde het bij 1 keer :)

Na ongeveer een uur en een kwartier waren we boven. Het uitzicht fenomenaal! Je kijkt aan 2 kanten een canyon in. De ene kant is de Ute Canyon van Colorado National Monument, de andere kant is verstedelijkt.

We wilden natuurlijk ook nog even op de tiet zelf klimmen, maar moesten nog even uitvogelen hoe dat ging. Een man die daar vaker was geweest liet het ons even zien en waarschuwde ons gelijk even. Je moet namelijk via ijzeren spikes en voetstappen in de tiet omhoog klauteren. Helaas is er een tijd geleden een of andere dik hok naar boven geklommen, die een van de spikes had afgebroken…

Op de tiet zelf was het uitzicht niet veel mooier, maar we hebben er in ieder geval maar wel even opgestaan!

Tijd om weer terug naar de camper te gaan en dus beginnen we met afdalen. Dat gaat een stuk sneller dan omhoog klauteren en een kleine 40 minuten later staan we weer beneden.

We rijden een stukje terug en kunnen dan Colorado National Monument vanaf de zuidkant in. Na een America The Beautiful Pass gekocht te hebben mogen we naar binnen. De $80 dollar kostende pas zorgt ervoor dat we het komende jaar alle nationale parken in kunnen, in plaats van bij elk nationaal park apart te moeten betalen.

Omdat het eerste deel van de het park de canyon beslaat die we al vanaf Liberty Cap hebben gezien rijden we een stukje door naar andere viewpoints. Zo hebben we onder andere Fallen Rock, Stovepipe Oven en Independence Rock gezien. Bij een van die viewpoints ontdekte Mark nog een oude Nazi bunker. Een snelle inspectie leerde dat hij leeg was.

Op naar Moab! We wilden immers de zonsondergang bij Delicate Arch gaan zien. Dit wilden we eigenlijk 2 jaar geleden al, maar toen was de weg naar de Delicate Arch weggespoeld. Een kleine 2 uur verder en we stonden op dezelfde camping als 2 jaar geleden. Omdat het nog steeds gloeiend heet was, zijn we eerst even gaan zwemmen. Omdat het begon te onweren, ergens in de verte, moest iedereen het zwembad uit. Dan maar voor de camper nog even liggen en genieten van de zon.

Toen we voor de camper zaten, besloot Rick dat hij genoeg had van zijn telefoon. Met een welgemikte worp was het Basta met zijn scherm. Zijn telefoon kan nog wel aan, maar reageert nergens meer op. Wellicht kopieert de telefoon het gedrag van zijn baasje…

Wanneer we weer een Walmart o.i.d. tegenkomen, maar even zoeken naar een nieuwe telefoon of schermreparatie.

Daarna rijden we alvast naar Arches National Park en parken op de parkeerplaats bij Delicate Arch. Ik warm de pasta van gisteren nog even op, zodat we met een volle maag op pad kunnen gaan.

Voor de tweede keer vandaag was het een enkele reis van 2,4 kilometer.

Na weer aardig wat geklauter en gezweet kwamen we bij DE bekendste rotsformatie van Utah aan. De Delicate Arch. Helaas was het aardig bewolkt en gloeide het rode gesteente niet op. Kleine gemiste kans van de bewolking, maar het was nou eenmaal zo.

We hebben ongeveer vijf kwartier bij de Delicate Arch gezeten, in de hoop dat de zon toch nog zou doorbreken. Helaas gebeurde dat niet meer, dus de magische foto’s die je op internet ziet heb ik niet kunnen maken. Wel gewoon mooie foto’s van een mooie Arch!

De schemering begint echt in te zetten als we weer teruglopen naar de camper. Goed kijken waar we de voetjes neerzetten, gescheurde enkelbanden kunnen wij niet gebruiken!

In het pikkedonker rijden we weer naar de camping. Onderweg zien we veel onweer, net als 2 jaar geleden.

Het is nu bijna 22 uur wanneer ik dit blog heb getypt, maar omdat ik graag de foto’s erbij wil hebben, kan ik hem pas veel later online zetten. Het uploaden van de foto’s kost waarschijnlijk de hele nacht. Zo langzaam is het internet.

Morgen gaan we rijden naar Canyonlands, naar een gedeelte dat The Needles heet. Dit ligt in het zuiden van het park en is voor ons nog zo’n uur en drie kwartier rijden. We staan daar op een camping zonder faciliteiten, maar midden in de natuur! We hebben een hike van zo’n 12 kilometer op de planning. Even kijken hoe de beentjes voelen morgen dus!

De dag erna zijn we nog in Canyonlands en gaan we een hike doen van 18 kilometer. We moeten toch een beetje trainen voor de Half Dome Hike over twee weken (27 kilometer!!).

We gaan nu nog even douchen en een spelletje Phase 10 doen. Dan wordt het alweer snel bedtijd en hebben we weer twee mooie, maar ook uitputtende dagen voor ons!

Het volgende blog kunnen we waarschijnlijk dus pas over 2 dagen uploaden. Take care for now!